کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: مقتل


مبارزه و شهادت وَهبِ بْنِ عَبدُالله كَلْبي

درباره : اصحاب سیدالشهدا علیه السلام
منبع : پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا ص ۱۸۳

نفر بعدي وَهبِ بْنِ عَبدُالله كَلْبي[1] بود كه به همراه زن و مادرش در كربلا بود. نصراني‌اي كه به دست امام علیه‌السلام مسلمان شد.[2] بعد از به درك رساندن شماری از دشمنان به پيش مادرش آمد و گفت: آيا از من راضي شدي؟ مادرش پاسخ داد تا در راه امام شهيد نشوي راضي نمي شوم.[3] وهب برگشت و به مبارزه ادامه داد تا انگشتان دستش را قطع كردند. در اين هنگام همسر[4]وهب عمود خيمه را برداشت و به ياري او شتافت و گفت از تو جدا نمي‌شوم تا همراهت در راه امام شهيد شوم. سیّدالشهدا علیه‌السلام جلو رفتند و فرمودند:


خداوند در عوض ياري از اهل بيت جزاي خير به شما بدهد؛ تو نيز پيش زنان اهل خيام برو؛ خداوند تو را رحمت كند. وهب هم به مبارزه ادامه تا به فیض شهادت نائل آمد. در اين هنگام همسرش به سوي او رفت و خودش را روي بدن وهب انداخت، تا اینکه به دستور شمر ملعون، غلامش، عمودي بر فرق همسر وهب زد و او را به شهادت رساند.[5] او نخستین زني بود كه از ياران امام حسين علیه‌السلام در كربلا شهيد شد.[6]

به گزارش دیگری، وهب را اسیر کردند و نزد عمربن سعد بردند و دستور داد سرش را بريدند و به لشکرگاه  امام علیه‌السلام انداختند و مادرش شمشير او را (به گزارشی سر وهب را) برداشت و به ميدان رفت و امام حسين علیه‌السلام به او فرمودند: اى مادر وهب به جاى خود برگرد! خدا جهاد را از زن‌ها برداشته است؛ تو و پسرت ‏با جدّم محمّد در بهشتيد.[7]

 


[1]. در تاریخ الامم والملوک، اَنْسابُ الاَشْراف، الکامل فی‌التاریخ، البدایة والنهایة و مقتل جامع نام وهب را عبدالله‌بن عمیرکلبی ذکر کرده اند و در مقتل جامع تأکید شده است که این نام درست است و نام وهب صحیح نیست؛ همچنانکه در صفحه ۱۷۴ تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین این نام تأکیده شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به کتب مذکور مراجعه فرمایید.

[2]. نصرانی بودن وهب در تاریخ الامم والملوک، اَنْسابُ الاَشْراف، البدایة و النهایة، الکامل فی‌التاریخ، لهوف، نفس المهموم،     منتهی الآمال و مقتل جامع نیامده است.

[3] . سخن وهب با مادرش در اَنْسابُ الاَشْراف، البدایة والنهایة، تاریخ الامم والملوک، الکامل فی‌التاریخ  و مقتل جامع نیامده است.

[4]. در الفتوح، جلاءالعیون، منتهی الآمال، مقتل امام حسین، منتخب التّواریخ، وقایع الأیام و مقتل مقرّم مادر وهب ذکرشده است.

[5]. روی جنازه افتادن همسر وهب و شهادتش در لهوف و مُثیرُالأحْزان نیامده است.

[6]. تاریخ الامم والملوک ۵/۴۳۰ و۴۳۸؛ اَنْسابُ الاَشْراف ۳/۴۰۱ و۳۹۸؛ الفتوح ۵/۱۰۴؛ الکامل فی‌التاریخ ۱۱/۱۷۴ و۱۷۹؛ اللهوف ۹۳؛ مُثیرُالأحْزان ۲۳۸؛ البِِدایَة والنَّهایة ۸/۱۸۲؛ تَسْلِیَةُ الْمُجالِسْ ۲/۲۸۶؛ بحارالأنوار ۴۵/۱۷؛ مقتل امام حسین ۱۳۳؛ جلاءالعیون ۵۶۱ ؛ نفس المهموم۲۲۹ و ۲۳۷؛ منتهی الآمال ۴۲۴؛ منتخب التّواریخ ۲۳۹؛ مقتل مقرّم ۱۹۶ و۲۰۲؛ قمقام ۴۰۵ و۴۱۱ و۴۱۹؛ ناسخ التّواریخ ۴۳۳؛ وقایع الأیام ۳۵۹؛ مهیج الأحزان ۳۰۴؛ دمعة الساکبه ۳۷۸؛ مقتل جامع ۱/۷۶۵ و ۷۷۵. توضیحات: این گزارش در الفتوح و نفس المهموم کمی مختصر آمده است. ضمناً در چند مقتل مبارزه او در دو مرحله ذکر شده .

[7]. أمالی صدوق۳۰/۱۶۱؛ روضة الواعظین ۳۰۸؛ مَقْتَل خوارزمی ۲/۱۶؛ تَسْلِیَةُ الْمُجالِسْ ۲/۲۸۷؛ بحارالأنوار۴۵/۱۷؛ جلاءالعیون۵۶۱ ؛ نفس المهموم ۲۲۹؛ مهیج الأحزان ۴۰۴؛ دمعة الساکبه ۳۷۹. توضیحات: این گزارش در روضة الواعظین کاملاً مختصر آمده است.